تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۶۲۲
کد خبر: ۲۷۳۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با حضور ۸۶ درصد سهامداران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با حضور ۸۶ درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای بازیان به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید، آقای میر طاهر مدیر عامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت زیر ارائه دادند:

وضعیت اقتصاد ایران


عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال «۱۴۰۰ با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۱۴۵۷۱.۴ و ۱۳۴۱۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۴.۴ و ۳.۹ درصدی همراه بوده است. تحقق رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی سال ۱۳۹۹ حکایت از روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور به رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد. رکود ناشی از پاندمی کویید ۱۹ که درگروه خدمات در سال‌های پیش ایجاد شده بود، در سال ۱۴۰۰ با گسترش واکسیناسیون و همچنین سازگار شدن جامعه با شرایط جدید، بهبود چشمگیر یافت تا آنجا که سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی سال گذشته، مدیون بخش خدمات است.
طی دوره مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بیشترین بازده متعلق به شاخص کل بورس تهران با حدود ۳۷ درصد و سپس سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با حدود ۳۵ درصد بوده است. دلار نیمایی در این بین، با رشد ۲۱ درصدی پایین‌ترین بازدهی را به ثبت رسانده است و همچنین در سال مورد بررسی ارزش کل بازار رشد ۳۱ درصدی داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات نیز درحدود ۴۲، ۲۶۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل درحدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟

عملکرد مالی شرکت در سال مالی مورد گزارش

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟

 

در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱ مجموع درآمد عملیاتی شرکت اصلی به ۷۱،۰۸۶ میلیارد ریال رسیده است. روند درآمد عملیاتی شرکت در ۶ سال اخیر شرکت به صورت زیر بوده است.

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟


درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت‌های بورسی و غیربورسی در حدود ۴۱،۹۳۷ میلیارد ریال بوده که شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با حدود ۱۵، ۷۷۰ میلیارد ریال ۳۷.۳ درصد از این درآمد را به خود اختصاص داده و جایگاه اول را دارد. تاصیکو و سنگ آهن مرکزی به ترتیب با ۲۴.۲ و ۱۳.۱ درصد جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

سیاست‌های شرکت در خصوص اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری‌ها منجر به افزایش سهم درآمد حاصل از سود سرمایه گذاری‌ها از کل درآمد عملیاتی شرکت از ۲۹ به ۵۹ درصد طی سه دوره مالی اخیر شده است.

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟

عملکرد شرکت‌های فرعی به صورت زیر بوده است.

مجمع صبا ۱۴۰۱ | چقدر سود تقسیم شد؟

اهم اقدامات انجام شده طی سال مالی


تشکیل جلسات هم افزایی با هلدینگ‌های تابعه شستا و تهیه بسته جامع تأمین مالی متناسب با پروژه‌های هر هلدینگ.
اخذ کرسی هیات مدیره در تمامی ارکان بازار سرمایه از جمله بورس، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا، کانون نهاد‌های سرمایه گذاری و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برای اولین بار در خانواده شستا.
اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری‌های صبا به سمت شرکت‌های با بازدهی نقدی و سود تقسیمی بالاتر به طوری که سهم DPS در درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال مالی اخیر از ۳۹ درصد به ۵۹ درصد افزایش یافته است.
انجام بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه با انتشار ۴،۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سازمان تامین اجتماعی.
عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری هامون صبا در فرابورس ایران.
افزایش ارزش دارایی‌های صندوق اندیشه ورزان صبا تأمین از ۱،۲۰۰ به ۴،۳۰۰ میلیارد تومان با سرمایه گذاری منابع مازاد شرکت‌های تابعه شستا.
پیگیری فرآیند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه شستا در بازار سرمایه و عرضه سهام شرکت سیمان آبیک در بورس.
اخذ موافقت اصولی تاسیس صندوق طلای شرکت سبدگردان اندیشه صبا، اخذ موافقت اصولی صندوق اوراق دولتی و برنامه ریزی جهت تاسیس اولین صندوق بخشی بازار سرمایه کشور.
کسب رتبه اول انتشار اوراق توسط تامین سرمایه امین و بازارگردانی ۲۲،۰۰۰ میلیارد تومان اوراق در سال گذشته.
بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه شستا به ارزش معاملات ۱۰۱،۰۰۰ میلیارد ریال.
انعقاد تفاهم نامه با مجموعه ذوب آهن به منظور عرضه محصولات از طریق کارگزاری صبا تامین.
انتشار ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق برای آبنیرو توسط تامین سرمایه امین.

برنامه‌های آتی شرکت


بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری‌های شرکت بر اساس شرایط روز بازار و اقتصاد کلان و حرکت به سمت DPS محور شدن پرتفوی سرمایه گذاری ها.
انجام اقدامات اولیه جهت تبدیل شدن به گروه مالی (هلدینگ مالی).
تاسیس شرکت لیزینگ با رویکرد پذیره نویسی عمومی و عرضه در بازار فرابورس ایران.
انجام فرآیند عرضه و پذیرش سهام شرکت‌های گروه شستا در بازار بورس و فرابورس ایران.
بهبود ساختار حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه.
راه اندازی سامانه برخط فروش بیمه نامه توسط شرکت کارگزاری بیمه تامین آینده.
راه اندازی باشگاه مشتریان شرکت‌های کارگزاری صباتامین، کارگزاری بیمه تامین آینده و سبدگردان اندیشه صبا.
اخذ مجوز مشاور سرمایه گذاری توسط شرکت سبدگردان اندیشه صبا.
تاسیس صندوق سرمایه گذاری در طلا (در مرحله اخذ مجوز پذیره نویسی).
اخذ موافقت اصولی جهت تاسیس صندوق سرمایه گذاری در اوراق دولتی.
تاسیس اولین صندوق سرمایه گذاری بخشی در کشور.
توسعه خدمات درون گروهی به مجموعه شرکت‌های تابعه شستا (شامل خدمات بیمه، کارگزاری، فناوری اطلاعات و) ...
توسعه زیر ساختی نرم افزار‌های حوزه فنآوری مالی ذیل شرکت دانش بنیان خدمات مدیریت صبا تامین.
برنامه ریزی جهت ورود به حوزه اینشورتک.

سوالات مطرح شده در مجمع:


آیا سود شرکت تکرار شونده است؟ برنامه شرکت برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته چیست؟ اضافه ارزش ناشی از سود سهام ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد. شناسایی این سود و تقسیم آن هزینه مالی شرکت را افزایش داده و شرکت را اهرمی می‌کند. شرکت قرار است حق تقدم‌های استفاده نشده را حراج کند و پس از آن افزایش سرمایه ۷۵۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کند.


علت خرید اپال سهام چیست؟ اپال با بانک تجارت جابجا شده است. در همین مقطع اپال ۷ درصد ریزش داشته و بانک تجارت ۲۰ درصد. اپال DPS محور می‌باشد در صورتی که بانک تجارت این گونه نیست.


در انتها به ازای هر سهم ۹۵۵ ریال معادل ۷۰ درصد سود تقسیم گردید، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت انتخاب گردید.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده